Pod koniec grudnia 2021 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadziła obowiązek projektowania oraz budowy budynków mieszkalnych i niemieszkalnych w sposób umożliwiający zainstalowanie punktów ładowania pojazdów elektrycznych.

Obowiązek może wystąpić w przypadku nowoprojektowanych oraz istniejących budynków niemieszkalnych m.in. sklepów, centrów handlowych, hoteli, magazynów czy budynków biurowych. Do 31 marca 2022 r., lecz nie dłużej niż do wyczerpania środków przewidzianych na ten cel, można składać wnioski o dotację pokrywającą do 45 proc. kosztów inwestycji.

 

Na czym polegają i kogo dotyczą nowe obowiązki?

Nowelizacja implementuje do polskiego porządku prawnego przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 30 maja 2018 r., zmieniającej dyrektywę 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków oraz dyrektywę 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej, która przewiduje obowiązek wyposażania stanowisk postojowych przynależnych do nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych we wstępną infrastrukturę kanałową (przewody i kable elektryczne), a w odniesieniu do budynków niemieszkalnych — również w punkty ładowania.

Zgodnie z przepisami nowelizacji właściciele lub zarządcy budynków niemieszkalnych, z którymi związane jest co najmniej 20 miejsc postojowych zostali zobowiązani zainstalować do 1 stycznia 2025 r. co najmniej jeden punkt ładowania oraz infrastrukturę kanałową, aby umożliwić w dalszej perspektywie zainstalowanie kolejnych punktów ładowania – co najmniej jeden na pięć stanowisk postojowych.

W wyniku nowelizacji budynki niemieszkalne, z którymi związanych jest więcej niż 10 stanowisk postojowych muszą być projektowane i budowane z uwzględnieniem co najmniej jednego punktu ładowania oraz infrastruktury kanałowej umożliwiającej docelowo zainstalowanie co najmniej jednego punktu ładowania na pięć stanowisk postojowych.

W określonych przypadkach wymagania te mają zastosowanie również dla budynków poddawanych przebudowie albo remontowi.

Co ważne, powyższe obowiązki wynikające z nowelizacji nie znajdują zastosowania wobec budynków niemieszkalnych będących własnością małych i średnich przedsiębiorców.

Wsparcie na budowę infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych – nawet do 45 proc. wartości inwestycji

W dniu 7 stycznia 2022 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął nabór wniosków w programie „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”. Dotacje udzielane są na inwestycje realizowane do 2028 r. Wysokość dotacji w ramach programu dotyczącego wsparcia infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych wynosi, w zależności od rodzaju infrastruktury:

  • w przypadku stacji ładowania ogólnodostępnych o mocy nie mniejszej niż 50 kW i nie większej niż 150 kW —30 proc. (lub 45 proc. w gminach poniżej 100 tys. mieszkańców lub gdy na terenie gminy zostało zarejestrowanych mniej niż 60 tys. pojazdów samochodowych lub gdy przypada mniej niż 400 pojazdów samochodowych na 1 tys. mieszkańców), a w przypadku stacji ładowania ogólnodostępnych o mocy od 150 kW — 50 proc.;
  • w przypadku stacji ładowania innych niż ogólnodostępne — 25 proc.

Wnioski o dofinasowanie można składać do 31 marca 2022 r., jednak nie dłużej niż do wyczerpania alokacji środków. Zaledwie w ciągu dwóch tygodni od rozpoczęcia naboru wyczerpaniu uległa alokacja środków na stacje ładowania o mocy równej lub większej niż 150 kW.

W wyniku nowelizacji przepisów przedsiębiorcy będący właścicielami budynków niemieszkalnych, z którymi związane jest więcej niż 10 miejsc postojowych mogą być zobowiązani do instalacji punktów ładowania oraz przygotowania niezbędnej infrastruktury, która umożliwia instalację punktów ładowania. W praktyce obowiązek ten może zatem dotyczyć między innymi właścicieli sklepów, centrów handlowych, hoteli, magazynów czy budynków biurowych. W przypadku nowych lub remontowanych budynków niemieszkalnych obowiązek może wystąpić począwszy od 2022 r. Dla istniejących budynków niemieszkalnych z więcej niż 20 miejscami postojowymi, ich właściciele zobowiązani są do instalacji punktów ładowania nie później niż do 1 stycznia 2025 r. Zwolnienie z obowiązków dotyczy małych i średnich przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy już teraz powinni dokonać analizy w zakresie powstania po ich stronie ww. obowiązku i następnie podjąć kroki w celu uzyskania dotacji na ten cel. Należy pamiętać, że wnioski o dofinansowanie są przyjmowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jedynie do 31 marca 2022 r. lub do wyczerpania alokacji środków. Trwający obecnie nabór wniosków o dotacje pozwala zatem w znacznym stopniu (nawet o 45 proc.) obniżyć koszty realizacji inwestycji, do której zobowiązani zostali przedsiębiorcy – mówi Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego w zespole doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

 

Pozostałe aktualności

08.08.2022

Już od 4 lipca darmowe autostradowe przejazdy dla pojazdów zeroemisyjnych

EV Klub Polska, Autopay, Wallbox oraz Partnerzy kampanii Elektromobilni.pl uruchomią od 4 lipca drugą odsłonę „Autostrady do elektromobilności”.

04.07.2022

Czarne skrzynki w samochodach!

Już za trzy lata każdy nowy samochód obowiązkowo będzie miał dziewięć nowych systemów bezpieczeństwa. Tak UE zmniejszy liczbę wypadków.

11.02.2022

Obowiązek instalacji punktów ładowania pojazdów elektrycznych – złap dotację

Pod koniec grudnia 2021 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadziła obowiązek projektowania oraz budowy budynkó

31.01.2022

Zadbaj o opony

Kartka A4 – to powierzchnia styku Twojej opony i samochodu z nawierzchnią drogi. To od niej zależy przede wszystkim bezpieczeństwo i prowadzenie pojazdu. A o czym powinniśmy pamiętać wybierając opony

09.11.2021

Zielone światło z UE dla budowy punktów ładowania

W Polsce w ramach rozwoju elektromobilności będzie mogła powstać sieć punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz stacji tankowania wodoru. Komisja Europejska zgodziła się na wdrożenie polskiego p